LEIJONAN VAATTEISSA
Kuvia ja kertomuksia senegalilaisesta leijonatanssiperinteestä
Etnosoi!-festivaali, Malmitalo 8.–26.11.2022
Malmitalon aukioloajat:
ma-to klo 8-20
pe klo 8-18
la klo 10-16
su suljettu
Näyttely vie katsojan Dakariin, Senegalin pääkaupunkiin, jossa paikallinen leijonatanssi simb on suuressa suosiossa varsinkin lasten keskuudessa, mutta värikäs perinne viehättää aikuisiakin.
Leijonatanssiesityksissä yhdistyy musiikki, tanssi ja teatteri sekä näyttävät puvut ja kasvomaalaukset osittain ennalta harjoitelluksi ja osittain improvisoiduksi esityskokonaisuudeksi, jossa oma roolinsa on myös yleisöllä. Joskus esityksiin sisältyy vaarallisiakin temppuja kuten tulennielentää, lasinsiruissa tanssimista tai tulisilla hiilillä kävelyä. Päärooli on kuitenkin aina tanssilla ja sitä säestävillä rytmeillä ja lauluilla.
Näyttelyssä on esillä Karoliina Halsti-Ndiayen ja Elina Seyen kuvaamaa aineistoa leijonatanssiesityksistä ja niiden valmisteluista sekä tietenkin tanssijoista ja heitä säestävistä muusikoista. Lisäksi näyttelyyn kuuluu Halsti-Ndiayen esiintyjien puvuista ja kasvomaalauksista inspiraationsa saaneita kangasteoksia.
Näyttelyn kuvat
Suuressa kollaasiteoksessa ja taidekankaissa yhdistyvät leijonatanssijoiden hahmot, värit ja kuviot sosiaalisen median symboleihin. Sosiaalisen median kautta leijonatanssiperinne on saanut uudenlaista positiivista näkyvyyttä. Ehkä tästä johtuen esiintyjien asut ja kasvomaalaukset ovat kehittyneet aiempaa runsaammiksi ja värikkäämmiksi.
Simb-esityksen nähdäkseen pitää ostaa lippu, joka maksaa useimmiten 100–300 cfa (noin 20–50 senttiä euroissa). Jos yleisöstä löytyy joku ilman lippua, leijonat käskevät liputtoman katselijan joukon keskelle ja kastelevat hänen vaatteensa, kaatavat hiekkaa päälle tai antavat käskyn esimerkiksi punnertaa, saattavat jopa lyödä.
Esitykseen valmistautuminen tapahtuu suljetussa tilassa, jonne vain ryhmän jäsenet pääsevät. Leijonien pukeutumiseen ja kasvojen maalaamiseen voi kulua tunti tai enemmänkin.
Leijonien kasvomaalaukset pyrkivät häivyttämään esiintyjien kasvojen ihmismäisyyden, mutta harvemmin niissä jäljitellään oikean leijonan piirteitä. Värit valitaan puvun väritykseen sopivaksi. Maaleina käytetään rakennustarvikeliikkeistä saatavia öljypohjaisia maaleja.
Värikkäät ja koristeelliset kasvomaalaukset ovat suhteellisen uusi ilmiö: aiemmin maalaukseen käytettiin vain luonnonmateriaaleja, murskattua hiiltä ja liitua sekä punaista savea. Nykyisin puvuissa ja kasvomaalauksissa näkee jopa neonvärejä ja glitteriä.
Esiintyjät valmistavat pukunsa ja asusteensa itse. Aiemmin leijonien asut olivat yksinkertaisempia ja esiintyjät öljysivät näkyviin jäävän ihon kiiltäväksi. Nykyisin monet leijonatanssijat pukevat varsinaisen leijona-asun alle vartalonmyötäisen paidan ja housut.
Leijonien puvut on yleensä tehty eläinkuvioiduista kankaista tai tekoturkiksesta ja kankaita reunustavista hapsuista. Hapsujen lisäksi leijonien päähineissä ja olkapäillä voi olla lehmän tai hevosen jouhia luomassa leijonamaista harjaa esiintyjän kasvojen ympärille.
Puvut ja päähineet koristellaan valkoisilla kaurikotiloilla, joiden sanotaan toimineen joskus aiemmin rahana. Lisäksi leijonilla on vyötäröllään nahkaisia vöitä, joiden sanotaan antavan kantajalleen erityisiä voimia tai suojaavan pahoilta hengiltä ja muiden pahoilta aikeilta.
Ennen esitystä osa esiintyjistä kiertelee kaduilla houkuttelemassa lähikatujen asukkaita simbiä katsomaan. Myös sabar-rumpujen kuuluva ääni ja vahvistimien kautta esityspaikalta kaikuvat laulut kutsuvat lähistöllä liikkuvaa väkeä paikalle.
Simb-esityksiä saattavat järjestää esimerkiksi paikalliset yhdistykset, jotka keräävät esitysten avulla itselleen rahaa, mutta myös simb-ryhmät itse järjestävät esityksiä. Osa ryhmistä on hyvin aktiivisia ja harjoittelevat yhdessä säännöllisesti, toiset taas toimivat ajoittain ja ryhmän kokoonpano muuttuu esityksestä toiseen.
Isolla leijonalla eli ryhmän johtajalla saattaa olla jopa täysin kokonaan jouhista tehty puku. Tämän roolin saa yleensä ryhmän kokenein esiintyjä. Esityksissä saattaa nähdä myös muita hahmoja leijonien lisäksi.
Esityksen alkupuolella leijonat kuljeskelevat edestakaisin, käyvät välillä esitysalueen ulkopuolella kadulla ja palaavat taas takaisin, jotkut etsivät yleisöstä liputtomia katsojia, toiset taas tanssivat pieniä sooloja tai viihdyttävät yleisöä erilaisilla tempuilla kuten tulennielennällä.
Kun kaikki leijonat ovat lopulta tulleet yleisön keskelle, koko ryhmä tanssii yhdessä. Yhteiskoreografioiden välillä jatkuvat improvisoidummat osuudet, kuten tanssisoolot ja akrobatiatemput.
Simb-esityksissä leijonat eivät koskaan puhu, vaan kommunikoivat yleisön kanssa vain elein. Muutenkin tanssijat eläytyvät leijonan rooliin ja esimerkiksi juovat eläinten tapaan suoraan esitysalueen keskellä olevasta vesisaavista. Myös hurjat ilmeet kuuluvat asiaan.
Kerrotaan, että ensimmäiset leijonatanssijat olivat henkilöitä, jotka olivat joutuneet oikean leijonan puremaksi ja leijonan henki oli vallannut heidät. Tällaisen ihmisleijonan kynsistä saattoi päästä pois esittämällä loitsun (jat). Nykyisin loitsuja esittävät simb-esitystä säestävän yhtyeen laulajat, jotka antavat myös lauluissaan ohjeita leijonille.
Nykyisin monet simb-esiintyjät ovat tunnettuja tanssijoita. Vanhemmat ihmiset muistelevat, että aiemmin leijonat eivät tanssineet vaan keskittyivät pelottelemaan yleisöä. Rumpusäestys kuului silti esitykseen, ja yleisö sai tanssia leijonille.
Dokumenttielokuva
Osana näyttelyä nähdään dokumenttielokuva Leijonan vaatteissa (In a Lion’s Clothes), joka vie katsojan leijonatanssiesitysten tunnelmiin Dakariin. Dokumentissa ääneen pääsevät nuoren sukupolven esiintyjät, jotka kertovat simb-esitysten historiasta ja niiden merkityksistä tämän päivän Senegalissa.
Elokuvan kesto: 30 min.
Kieli: wolof/ranska, tekstitys: englanti tai suomi (vuorotellen)
Kuvattu Dakarissa, Senegalissa 2015/16
Suomi/Senegal, 2022
Dokumentissa ja valokuvissa esiintyvät ryhmät:
Afrika Akay Degg (Camberene, Dakar)
Groupe Diamm (Yoff, Dakar)
Keur Gui Simb (Medina, Dakar)
Elokuvan tuotanto, kuvaus, haastattelut, käännökset: Elina Seye, Karoliina Halsti-Ndiaye
Elokuvan editointi: Elina Seye
Valokuvat: Karoliina Halsti-Ndiaye, Elina Seye
Kuvankäsittely, kollaasiteos, taidekankaat: Karoliina Halsti-Ndiaye
Tukijoina Niilo Helanderin säätiö ja Suomen Akatemia